söndag 30 augusti 2015

Det här med att laga mat

För ca fem år sedan så flyttade jag och gubben ihop i en lägenhet och det var då livet började. Man skulle bli vuxen och börja betala alla räkningar som kom, jobba fem dagar i veckan och ( det som många hatar) varje dag när man kom hem från jobbet så ska man koka mat.
Och som så många andra så blir det lätt det vanliga. Makaroner och korv, potatismos och köttbullar, lasagne, nån soppa, kanske "lyxar" man till det med tacos/tortillas eller pizza nån dag.
Jag har aldrig varit den som gillat att koka mat speciellt mycket, mest för att det alltid blir det vanliga trots att listan kan göras lång med hur man kan variera maten.
En tid som gjorde vi en lista med vad vi skulle äta vilken dag för att göra det lite lättare men det blir lätt samma saker iaf. Sen är det ju inte heller så lätt när jag älskar fisk ( speciellt lax <3) och kyckling medan gubben inte alls gillar lax men däremot lever som inte alls faller mig i smaken. C har ju sin treårstrots och äter ibland, ibland inte. M har hittills inte gillat annat än burkmat men lite bättre har det blivit men fortfarande vill hon inte äta potatis om jag kokar det åt henne.
Men ja, jag har funderat mycket kring det här med att försöka förnya maten vi gör här hemma. Ta in lite ny influenser och prova saker som jag aldrig provat tidigare. Så nästa gång jag ska åka och handla mat hade jag tänkt köpa ingredienser för att göra egna vårrullar! Inget vi äter ofta men det skulle ju vara roligt att prova något nytt så varför inte prova göra vårrullar som omväxling?
Hemgjorda hamburgare är också något som vi gjort förr men eftersom vi så sällan har sallad hemma ( fy på oss vi borde äta mer sallad) så blir det inte så ofta. Men det brukar alltid bli det klassiska. Ni vet sallad, tomat, gurka. Vad ska man mer sätta till? Här finns ju också mängd och massor men när man står där och ska handla så är ju huvudet tomt på idéer.
Måste nog bli bättre på det här med att variera maten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar