lördag 15 november 2014

Tur att trotsen inte bara drabbar oss.

Dom flesta har säkert tänkt tanken. Man ser ett par föräldrar kämpa med att hålla koll på sitt/sina barn och man själv tänker man "mina barn ska minsann inte löpa amok hos andra", "mina barn ska lyda när jag säger nej", "mina barn ska inte lägga sig ner i affären och skrika för att dom inte fick en slickepinne idag".

Det är inte bara deras barn som lägger sig ner på golvet och skriker i högan sky när dom inte får som dom vill. Det spelar oftast ingen roll hur mycket ni grälar hemma och försöker uppfostra på alla vis så är man där förr eller senare. Inget barn (vad jag vet?) är en ängel.
Jag har aldrig sett ett barn som alltid stått snällt och väntat när föräldern pratat med en bekant eller som aldrig ropat och skrikit för att det inte fått som det vill. Hur man än försöker uppfostra i dagens läge finns det alltid folk som tycker man gör fel.
Man borde göra si och man borde göra så. Man ska inte muta och hota. Man ska prata lugnt och sansat osv. Alla barn testar gränser, alla gränser!
Förr eller senare står man där i affären med en trotsig unge som ligger på golvet och skriker för att hen inte fick en bil/lego/docka idag. Vad gör man då? Släpar man ut ungen och lämnar kärran där för att slippa få alla blickar på sig? Eller försöker man tysta ner och köper den där arma bilen bara för att slippa tjatet?

Jag kan väl säga som så "been there, done that".
För min del kan jag gärna ta med båda barnen och handla. Oftast går det rätt så bra. Ibland infinner det sig självklart en liten belöning om man varit duktig och sålänge man vet vilka saker som brukar trigga lös trotset i affären så går det ganska bra att undvika den saken. Visst har jag också tampats med en unge som ligger och skriker på golvet i affären och blickarna får alla som går förbi. Men den saken tar man hand om där och då. Det gäller aldrig samma sak så hur man löser situationen bäst beror helt på vad det handlar om.
Det är bara att inse. Mina barn kommer inte bli bättre än någon annans barn. Dom kommer skrika, bråka och trotsa som alla andra barn gör. Hur mycket jag än tänker att mina barn aldrig ska göra si och så så kommer dom ändå testa alla gränser.
Varför skulle mina barn vara bättre och lyda bättre än någon annans gör? Barn ser hur andra gör och gör precis lika. Barn lär av andra barn och av vuxna.
Mina barn kommer testa gränser. Mina barn kommer skrika, bråka och trotsa. Det gjorde ju jag när jag var liten så varför skulle inte dom?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar