söndag 27 april 2014

Den stora frågan om mjöd.

För ca 1 vecka sedan gjorde jag mjöd. Bubblar fint och smakade riktigt bra. Maken var väldans nöjd och jag tyckte det mest var bubblor.
Efteråt kom vi till frågan huruvida det innehåller alkohol eller inte. Finns ju både och men just den som man gör hemma med socker, farinsocker, jäst, vatten, citron, (apelsin) och eventuellt något annat jag kanske glömt. Innehåller den alkohol eller hur är det riktigt med den saken?
Har googlat på alla världens förslag vissa säger att den gör det och andra inte. Barn dricker ju mjöd och vem bjuder alkohol till småbarn? Så man tycker ju att den inte borde göra det, eller? Någon expert som vill uttala sig om ämnet?

3 kommentarer:

  1. vi har alltid blandat med en pilsner, och det har vi alltid druckit som barn. Det handlar ju om så sjukt små mängder att det nog inte skadar nån. Men iår skippar jag nog pilsnern när jag är gravid, men fast jag har noll tolerans för alkohol under graviditeten tror jag inte att det skulle skada att ta ett glas mjöd med lite pilsner utblandat. Njut av din mjöd :)

    SvaraRadera
  2. Jo har nog samma åsikt om alkohol när man är gravid men eftersom jag inte blandat i någon pilsner så vet jag inte heller varför man som gravid inte skulle kunna dricka mjöd eftersom det borde vara typ som limsa.

    SvaraRadera
  3. Ja, jag har nog aldrig hört att man inte ska dricka det, bara inte för mycket kanske (som med limsa), jag drack det nog när jag väntade Noella :)

    SvaraRadera