tisdag 23 september 2014

Är det inte dags snart?

Det verkar vara det som folk frågar hela tiden. Måste säga att det inte är graviditeten i sig själv som gör mig mest frustrerad trots att ryggen bråkar, jag orkar inte gå långa sträckor, inte sitta i samma ställning länge, foglossningen är hemsk när man ska försöka på ett smidigt sätt svänga sig i sängen eller stiga upp efter att ha sovit, det eviga wc springandet osv. Nej alltid dom sista veckorna där från vecka 38 och framåt så börjar dom, frågorna.
Dom eviga frågorna som alla ska fråga. Har ni inte åkt in än? Är det inte dags snart? Har du inga känningar alls? Har du några sammandragningar eller förvärkar?
Är det inte ganska uppenbart att om jag sitter där och inte grinar på något sätt så är det inte på gång? Jag har inte åkt till bb än.
Är det inte frågor så är det i stället: oj så stor du är, oj vilken stor mage du har, snart kommer h*n nog ut ska du se, ingen har ju lämnat dit ännu! Och så fortsätter dom.
Alla som man ser oavsett om man känner dom eller inte. Det är inte bara en gång jag fått frågan i en butik (speciellt klädbutiker) om det inte är dags snart?
Det suger att gå över tiden för det är ju ingen annan än vi själva som väntar mest. Det är jag som väntar mest eftersom det är min kropp, det är jag som ska känna av alla hemska sammandragningar och värkar. Det är jag som har gått i 9 månader med en mage och alla världens olika krämpor. Det blir inte lättare för att alla frågar om det inte är dags snart? Eller påpekar att " du är fortfarande här eller jaha du har inte åkt in än".

Det är inte bara jag själv som är så trött över alla dessa frågor och kommentarer. Jag kan lova att alla gravid känner precis samma hat mot dessa frågor särskilt vi som gått över tiden. Så för att göra alla gravida en tjänst, sluta fråga om man inte ska åka in snart eller påpeka hur stor/ liten man är. Det gör inte saken bättre helst av allt vill man inget annat än sitta hemma i soffan under en filt tills bebisen är ute eftersom man vet vad alla kommer fråga eller säga när dom ser en utanför dörren med en stor mage.

Det var mitt gnällande för ikväll. I morgon är det rådgivning som gäller, sista gången är det och jag ska få min tid för överburenhetskontrollen till nästa vecka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar