torsdag 18 september 2014

Status

Rådgivning på tapeten idag. Tänkte dra ihop en liten sammanfattning om hur min graviditet sett ut enligt mitt rådgivnings kort ( för allt gnäll om foglossning, sjuk rygg, hugg i benen, osv har ni redan hört). Hittade en lista som får fungera som utvärderare för den här graviditeten även om den kommer pågå några dagar/veckor än.
Några kilo mindre har jag gått upp denna gång. Inte många men sen var ju inte startvikten den samma som sist heller så det jämnar väl ut sig lite. Med två dagar kvar till det beräknade datumet ser det ut såhär:

Rörelser: En liten periodare bor i min mage. Vissa dagar rör hon sig så hela magen gungar mer eller mindre hela tiden och nästa dag är hon trött och det är lugnare med rörelserna. Hickan har kommit nu dom sista veckorna också men inte lika mycket som C tycker jag iaf.
Hjärtljud: 135-145 oftast
Sf-mått: Idag var det 37,5 då har hon även sökt sig mera neråt. Måttet är också större den här graviditeten.
Viktökning: +16,6 från inskrivning.
Halsbränna: Nån enstaka gång men då väldigt lite.
Ryggbesvär: Jo egentligen konstant från vecka 18.
Bäckenbesvär: Jepp, hemska foglossning..
Muskel och vadkramp: Väldigt varierande. Ibland om jag sträcker på benen för mycket innan jag stiger ur sängen.
Åderbrock: Jo, på höger ben har jag haft tydliga åderbrock men dom försvann efter att jag slutade jobba så nu är dom så gott som borta.
Nästäppa: Nej.
Urinvägsinfektion: Nej.
Känsligt tandkött: Jo märks nästan varje gång man borstar tänderna.
Bättre hy och hår: Hyn har blivit bättre båda mina graviditeter. Men håret har varit hemskt den här gången.
Illamående: Ibland i jobbet men inte annars.
Trötthet: Ja! Vansinnigt trött var jag från start ända till vecka 30. Se blev det lite bättre men nu sämre iom C's dåliga nätter.
Upp och ner i humöret: Ja tyvärr. Det kan svänga på en sekund.
Strimmor på magen: Inga nya men jag har hela magen full sedan tidigare.
Putande navel: Ja den "ploppade" ut tidigt den här gången och skulle jag bli större skulle den nog försvinna helt.
Svullnader: Jo fötter och händer.
Yrsel: Rummet kan nog svaja till nån gång ibland men inte så ofta.
Förhöjd kroppstemperatur/svettningar: Tror jag aldrig svettats så mycket en sommar som jag gjort i år. Fortfarande sover jag inte hela natten med täcket på mig för jag tycker det är för varmt. Helst ska båda benen vara ute och bara ha täck på överkroppen men inte på armarna.
Blodbrist/ järnbrist: Jo här knapras det järntabletter för fulla muggar sedan flera veckor tillbaka. Sammandragningar: Ja den här gången kom dom tidigt och har hållit på mer eller mindre hela graviditeten. Nu på slutet har dom ökat något i kraft men inget som gör ont.
Sömnproblem: Ja det tar nog en bra stund för mig att somna på kvällarna eller om jag vaknar på natten. Värst är det om jag måste hämta C när han vaknar på natten eller när maken ska upp till jobb. Då tar det bra länge innan jag kan somna om oavsett om C somnat fort eller om maken är tyst som en mus i köket.
Nytt konstigt matbehov: Inget nytt nu på slutet men det har varit väldigt varierande saker jag har varit sugen på den här gången. En riktig gotte gris har jag varit båda mina graviditeter. Tyvärr. Den här gången har det även varit tacochips och ruispalat med apelsinjuice som legat högt på listan. En hel del annat har jag släpat hem från affären när jag bara måste ha just nått skilt när jag handlat. Förhoppningsvis går det över nu bara bebisen kommer ut och vi tar tag i motionen/träningen igen. Maken har ju sagt han ska börja träna så han ska jag nog dra ut på vagn promenader sen ;)


Nu har ni fått en liten sammanfattning om hur min graviditet sett ut. Jag har försökt svara i stora drag så det kan ha varierat lite från och till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar